گزارش اختصاصی انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ايران؛

گزارش اختصاصی انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران؛ نقض حقوق پیروان آیین بهائیت در ایران

 

یک هفته با حقوق بشر ؛ گزارش هفتگی انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران

گزارش هفتگی «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر درا یران»

نقض حقوق پیروان آئین بهائیت در ایران

حقوق شهروندی پیروان آئین بهائیت ، همانند سایر دگراندیشان فکری – عقیدتی در ایران بشدت توسط دستگاه حاکمه نقض میشود ؛ خصوصاً در سالهای اخیر فشارها بر پیروان این آئین اعتقادی تا بدانجا افزایش یافته که در موارد عدیده با تفتیش محل کسب و منزل ، یورش نیروهای امنیتی به منازل مسکونی ، تفتیش زندگی خصوصی و گردش مالی ، حملات و فشارهای سازمان یافته ، آزار و اذیت ، اعمال فشار بر خانواده ها و وابستگان ، احضار ، تبعید ، بازجویی ، بازداشت و حبس تعزیری ، احکام اخراج و محرومیت از تحصیل برای دانش آموزان و دانشجویان و کارکنان بهایی ، پلمب و آتش زدن تعمدی و سازمان یافته محل کسب ،ممانعت از تدفین مردگان در شهرهای مختلف ایران، همراه بوده است.

از نمونه های بارز نقض حقوق شهروندیِ پیروان ائین بهایی در ایران می توان به تخریب منزل مسکونی پنجاه تن از شهروندان بهایی در روستای ایول مازندران توسط عوامل خودسر اشاره نمود .

از دیگر موارد نقض حقوق پیروان ائین بهائی در ایران می توان به احکام سنگین حبس هفت تن از رهبران جامعه بهائیان در ایران اشاره نمود که هر یک در احکامی جداگانه به بیست سال حبس محکوم شده اند که در مجموع صد و چهل سال حبس برای هفت مدیر جامعه بهائیان از سوی دادگاه  انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ، صادر شده است.

حکم بیست سال حبس رهبران جامعه بهائیان ایران در دادگاه تجدید نظر با حذف اتهاماتی چون جاسوسی و همکاری با دولت اسرائیل به ده سال تقلیل یافت اما اخیرا قوه قضائیه ایران با تغییر حکم دادگاه تجدید نظر برای هفت رهبر زندانی بهائی حکم اولیه بیست سال حبس دادگاه بدوی را تأیید کرده است .

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، اخیراً در واکنش به افزايش حکم زندان رهبران بهايی ايران به ۲۰ سال «عميقا» ابراز تاسف کرده و اظهارد اشت : :«ما اين اقدام بی سابقه را محکوم می کنيم و به مثابه نقض کنوانسيون حقوق مدنی و سياسی ارزيابی می کنيم

درهمين زمينه، سازمان عفو بين المللی تاييد حکم بيست سال زندان برای رهبران بهايی را اقدامی «ظالمانه» خوانده است.

مالکوم اسمارت، مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقای عفو بين الملل، گفته است:«بارديگر، مقامات ايران در نظام قضايی خود دست می برند تا اعضای يک اقليت دينی را مورد تعقيب قرار دهند

وی  اضافه کرده است:«به جای افزايش حکم زندان اين افراد، می بايست همين حالا اين رهبران بهايی را آزاد کرده و آزادی به جای آوردن مراسم دينی بدون تهديد قضايی آنها را تضمين کنند

در اقدامی مشابه ، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از خبر دوبرابر شدن طول مدت حکم زندان برای هفت رهبر بهاییان ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی آنها شد.

 

فريبا کمال‌آبادی، جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، مهوش ثابت، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم، هفت تن از رهبران جامعه بهايی ايران هستند که در زندان به سر می‌برند. مقام های قضايی ايران اين هفت بهايی را به جاسوسی برای اسرائيل، توهين به مقدسات و تبليغ عليه نظام متهم کرده بودند.

«جامعه جهانی بهاييان» سازمانی غيردولتی است که در ۱۸۰ کشور جهان شعبه دارد و ۵ ميليون بهايی در جهان را نمايندگی می‌کند.

ايران بهاييت را به عنوان دين به رسميت نمی‌شناسد و در سال‌های پس از پيروزی انقلاب اسلامی، بهاييان در ايران اجازه تحصيل در دانشگاه‌ و استخدام در دستگاه‌های دولتی را نداشته‌اند. 

به گفته رهبران بهایی، هم‌اینک ۴۷ نفر از پیروان این دین در ایران «تنها به خاطر باور به بهاییت» در حبس به‌سر می‌برند.

چندی پیش خانم عبادی برنده جایزه صلح نوبل و وکیل مدافع حقوق بشر در نشست سالانه حقوق بشر المان در شهر بن در اظهاراتی با اشاره موارد عدیده نقض حقوق بشر در ایران به نقض حقوق پیروان آئین بهائیت نیز اشاره نمود.

اختصاصی انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در ایران

http://www.insideofiran.org/comitte/2269-1390-01-28-22-06-36.html