حقوق دانش آموز

عاملان محرومیت از تحصیل بهاییان مجرمند

عبدالفتاح سلطانی در گفتگو با کمیته گزارشگران حقوق بشر:« عاملان محرومیت از تحصیل بهاییان مجرمند و باید محاکمه شوند»

شماره 1229-2010

25 بهمن 1388

کمیته ی گزارشگران حقوق بشر - هر ساله بسیاری از داوطلبین بهایی ورود به دانشگاه در مرحله ی اول مشاهده ی نتایج یا پس از آن در مرحله ی انتخاب رشته با نقص پرونده مواجه می شوند و یا با وجود رتبه های مناسب با گزینه ی مردود رو به رو می گردند، عده ای دیگر ثبت نام نمی شوند و آن عده ی قلیلی هم که به دانشگاه وارد می شوند به مرور و پس از گذراندن یک یا چند ترم حکم اخراج میگیرند. پس می توان گفت تقریبا همه ی داوطلبان بهایی به نوعی از تحصیل محروم هستند.

حقوق اساسی دانش آموز

حركتهاي غير قانوني مأمورين نظام از سطح كلان جامعه بهائي گرفته تا مدارس و حريم شخصي افراد همچنان ادامه دارد.

دانش آموزان عزيز با درود بي پايان به شما و پدران و مادران جانفشان

استقامت كم نظير شما در راستاي دفاع از حقوق خود فوق ستايش است. با وجود كتك زد ن هاي غير قانوني مسؤولين و تحقير و توهين به عقايد و باورهاي شخصي تان، چه در خلوت و چه در حضور ساير معلمان و كاركنان مدرسه و چه در حضور همكلاسيها ، شما ، با كمال ادب و شهامت به ابراز عقيده ميپردازيد و از آرمانها و اهداف مقدس خود دفاع ميكنيد. و در صورت لزوم در كنار پدر و مادر گرامي به همه مراجع با صلاحيت از مدير گرفته تا آموزش پرورش منطقه و از حراست گرفته تا دادستاني استان و حتي تا به ديوان عالي كشور همه و همه شجاعانه مراجعه مي كنيد، تا ازحركتهاي غير قانوني و تبعيض بر عليه خود و هم ميهنان و ساير همكلاسان خود جلوگيري كنيد.

در اين راستا همراهي و همدلي معلمان و همكلاسيها و مديران خوش نيت واقعا درخور تقدير است و پيداست هنوز قلبهاي بيدار، علي رغم همه فشارها براي ايجاد برابري و جلو كيري از تبعيض مي تپد ما به همه آنان درود ميفرستيم و از همه آنان بخاطر حمايتهاي ارزنده شان سپاسگزاريم.

در اين قسمت شما را به مطالعه منشور ملي حقوق دانش آموز ارجاع ميدهم تا همچنان بر سر آرمانها و حقوق خود پايدار بمانيد و به رفع سوء تفاهمات با هم مدرسه اي ها و معلمان و مديران روشن ضمير خود ادامه دهيد. در فصل اول حقوق اساسي دانش آموز آمده است:
فصل اول : حقوق اساسی دانش آموز
ماده 1- دانش آموز دارای حق آزادی عقیده و بیان و مصونیت پس از بیان می باشد .
ماده 2 – دانش آموز مصون از تعرضات جسمانی ، روانی ، و حیثیتی می باشد و کرامت والای شخصیت انسانی وی باید مورد احترام قرار گیرد .

تلاش دانش اموزان بهائی برای بدست آوردن حقوق نقض شده خود

راديو زمانه عزيزمي خواهم تصحيح كوچكي در ترجمه تان بكنم لي بورينگر رييس دانشگاه كلمبيا در انتقاد خود سه گروه را نام برد. اين سه گروه به ترتيب: 1) بهاييان 2) زنان و 3) هم جنس گرايان بوده اند.اما شما مورد اول يعني بهاييان را لازم به ذكر نديدید.راديو زمانه عزيزمي گن هركس قبرستون مي ره ياد مرده خودش مي افته.من يك بهايي هستم كه هروقت اسم حقوق بشر در ايران مي آد ياد زندگي خودم مي افتم كه از داشتن كار و تحصيل در دانشگاه محروم هستم -ياد رنج و تعب پدر و مادرم كه يكي معلم و ديگري پرستار بود مي افتم كه هردو كارشان رابعد از انقلاب از دست دادند.

دانش آموزان بهائى در ايران به نحو روزافزونى با آزار و بدرفتارى مقامات مدارس روبرو هستند

نيويورک، ۵ آوريل ۲۰۰۷ (سرويس خبرى جامعه جهانى بهائى) -- بنا بر گزارش هائى كه اخيراً از داخل ايران ميرسد، دانش آموزان بهائى به طور روزافزون در مدارس ابتدائى و متوسطه در سراسر ايران مورد آزار، توهين و سوءرفتار قرار ميگيرند.

در يک مدت زمان سى روزه، يعنى از نيمه ى ژانويه تا نيمه ى فوريه، در حداقل ۱۰ شهر از شهرهاى ايران، حدود ۱۵۰ مورد توهين، بدرفتارى و حتى اِعمال خشونت بدنى از سوى مسئولين مدارس نسبت به دانش آموزان بهائى گزارش شده است.