محمد نوری در گذشت

دانش آموزان عزیز یکی دیگر از مردان گرانقدر این سرزمین به جهان بالا شتافت.

محمد نوری او که نوای جان مریمش در قلب ملیونها ایرانی هنوز نجوا میکند،او که طنین صدای مهربانش از جای جای خانه های اقوام ایرانی به گوش میرسد،اوکه برای نسل جدید پیام محبت نیاکان نیک گهر را دارد،او که آواز لالایی اش میلیونها کودک پاک دل را بخواب فرا می خواند ،در شامگاه روز شنبه در گذشت

روانش شاد محمد نورى، از خوانندگان پیشکسوت ایرانى که در یک سال گذشته بارها به دلیل بیماری خونی در بیمارستان بستری شده بود، شبانگاه روز شنبه و در سن هشتاد و یک سالگی به دلیل شدت گرفتن بیماری‌اش در بیمارستان جم تهران درگذشت.

به گزارش خبرگزارى مهر محمد نورى، خواننده پیشکسوت ایرانى، که از حدود یک سال پیش بر اثر ابتلا به بیمارى خونى تحت درمان قرار گرفته بود، شامگاه روز شنبه در بیمارستان جم تهران درگذشته است.

بیوگرافی - محمد نوری

متولد ۱ دی ماه ۱۳۰۸ - فارغ التحصیل از هنرستان تاتر؛ و زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران و مبانی تاتر از دانشکدهٔ علوم اجتماعی - آواز را نزد خانم ئولین باغچه بان و تئوری موسیقی را نزد سیروس شهردار و فریدون فرزانه اساتید هنرستان عالی موسیقی _فراگرفت و شیوهٔ آواز خودرا متأثر از بافت و غنای زخمه ای اساتیدی چون حسین اصلانی، ناصر حسینی و محمد سریر می‌داند.

دههٔ بیست، دوران آغاز نوعی تفکر در شعر و موسیقی آوازی دز میان مردم ایران، به ویژه نسل جوان بود که بخشی را می‌توان متأثر از نشر و پخش وسیع تر موسیقی علمی و آثار فولکلور کشورهای مختلف جهان از طریق رادیو و صفحات گرامافون دانست.«محمد نوری» در همین سالها _سنین نوجوانی_ با خواندن اشعار نوینی که بر روی نغمه‌های روز مغرب زمین و برخی قطعات کلاسیکِ آوازی سروده شده بود، کار خواندگی را آغاز کرد.

او طی سالهای بعد با تکیه به تحصیلات هنرستانی و دانشگاهی خود توانست هویت مستقلی به این اندیشه و گرایش ببخشد و با اجرای آثار اساتیدی که قبلا ذکر آنها رفت، فضای متفکر انه‌ای به گونهءآوازی خویش بخشید. آوازهای این استاد طی پنج دهه در میان سه نسل، شان و اعتبار ویژه‌ای کسب نموده‌است.

این هنرمند در حاشیهٔ سالهای پرتلاش، با اجرای بیش از سیصد قطعهٔ 'آوازی، تقریر و ترجمهٔ مقالات و سرودن اشعاری از ترانه‌های ماندگار، بیش از پیش خودرا در دل مردم این مرزو بوم جا کرد.

او اخیرا چند اجرا به نفع بیماران خاص داشت. صدای او برای نسل گذشته یاد آور لحظه‌های خوب و مهربانیهای سرشار و برای نسل امروز، آفرینندهء شیرین ترین خاطرات است. وی ترانه‌های میهنی زیادی اجرا کرده‌است

یکی از ترانه های زیبای او را در اینجا منویسیم تا همه با هم بخوانیم و از بر کنیم.

چکامه از نادر ابراهیمی

خواننده : محمد نوری چه سفر ها کرده ایم

ما برای پرسيدن نام گلی ناشناس ، چه سفرها کرده ايم . چه سفرها کرده ايم .

ما برای بوسيدن خاک سر قله ها ، چه خطرها کرده ايم . چه خطرها کرده ايم .

-ما برای اينکه ايران خانه ی خوبان شود ، رنج دوران برده ايم . رنج دوران برده ايم .

ما برای اينکه ايران گوهری تابان شود ، خون دلها خورده ايم خون دلها خورده ايم.

ما برای بوييدن بوی گل نسترن ، چه سفرها کرده ايم . چه سفرها کرده ايم .

ما برای نوشيدن شورابه های کوير ، چه خطرها کرده ايم . چه خطرها کرده ايم .

ما برای خواندن اين قصه ی عشق به خاک ، رنج دوران برده ايم . رنج دوران برده ايم .

ما برای جاودانه ماندن اين عشق پاک ، خون دلها خورده ايم خون دلها خورده ايم .

ما برای روييدن گلهای سرخ در جهان ، چه سفرها کرده ايم چه سفرها کرده ايم .

ما برای رساندن پيام صلح در جهان ، چه خطرها کرده ايم چه خطرها کرده ايم .

ما برای اينکه دنيا خانه ی خوبان شود ، رنج دوران برده ايم رنج دوران برده ايم .

ما برای اينکه دنيا گوهری تابان شود ، خون دلها خورده ايم خون دلها خورده ايم

این ترانه وتعداد دیگری از این دسته را در اینجا ببینید

http://iranshahr.com/mourning.html

برای مشاهده آثار او به آدرس زیر مراجعه کنیدو ترانه هایش را بشنوید

http://www.backupflow.com/person/30.htm

و همچنین این خبر را از منبع دیگر دریافت کنید

http://news.kodoom.com/iran-culture/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D9%86%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B3%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/story/1059056/